Access Control as a Service

Säkerhet som en tjänst med månadsvis betalning.

Access Control as a Service, kort och gott ACaaS, kombinerar fördelarna med att ha ett passerkontrollsystem som alltid är uppdaterat, säkert och under uppsikt dygnet runt, med att ha de fysiska enheterna för hanteringen tillgängliga i byggnaden. Lösningen debiteras månadsvis, vilket minimerar investerings- och underhållskostnader.

Areffs ACaaS tillämpar Software as a Service-teknik (SaaS) och är molnbaserad. De enheter som behövs för att hantera passerkontrollen finns i byggnaden, medans all programvara och datalagring hanteras utanför företagets lokaler i datacenter.

Areffs system är också autonomt, vilket betyder att om systemet tappar kontakten med den övergripande molntjänsten, så fortsätter systemet att hantera passager och alla övriga funktioner enligt den senaste statusen och den normala användaren märker ingen skillnad. När system återigen får kontakt med molntjänsten överförs all nödvändig information sömlöst mellan systemdelarna.

Fördelar med ACaaS

Jämfört med traditionella passerkontrollsystem, så har Areffs ACaaS ett antal fördelar:

  1. Eftersom all information lagras och hanteras på servrar utanför kundens lokaler så finns inte risken att information går förlorad om något skulle hända med kundens IT-system. Det minskar företagets totala IT-underhåll och lösningen övervakas och uppdateras kontinuerligt av personal som är vana att hantera säkerhetssystem.
  2. System kan administreras av kunden från världens alla hörn, så länge som det finns tillgång till en internetuppkoppling.
  3. All hantering av passerkontrollsystemet sker i en centraliserad applikation som kan omfatta flera byggnader och kontor. Information som erhålls från alla anläggningar och alla filialer lagras på ett och samma ställe och är tillgänglig dygnet runt. Genom att implementera molnbaserad säkerhet som en tjänst får du en skalbar och flexibel lösning där man kan lägga till fler dörrar och tilldela kortinnehavare olika åtkomstnivåer utan att behöva byta hårdvara eller skaffa extra mjukvara.
  4. Areffs ACaaS använder säkra krypteringstekniker och tvåfaktorsautentisering för alla administratörer. Våra system uppdateras löpande för att bibehålla en hög säkerhet. Skulle olyckan ändå vara framme, så finns dagliga backuper att återskapa systemet ifrån.
  5. Vår lösning ger användaren möjligheten att välja det senaste inom en mängd olika områden såsom kortläsare med PIN, biometriska fingeravtrycksläsare, ansiktsigenkänning mm.

Så här fungerar Areffs ACaaS

  1. All mjukvara och datalagring finns i Areffs ACaaS moln.
  2. Systemet övervakas, uppdateras och tas backup på av Areffs driftpersonal.
  3. Molnlösningen kopplas till respektive byggnad via Areffs lokalt installerade CloudLink.
  4. Passerkontrollsystemets alla läsare och systemdelar är fristående och hanterar sina respektive funktioner självständigt. Samtliga läsare lagrar uppgifter så de kan fungera utan kontakt med övergripande server.
  5. Användarna nyttjar passerkontrollsystemet för tillträde.
  6. Den lokala administratören loggar in med tvåfaktorsautentisering och hanterar passerkontrollsystemet via sin PC eller mobila enhet.
  7. Eventuellt ytterligare system kan kopplas upp mot Areffs ACaaS via Areffs ACaaS REST API för att hämta eller överföra data från andra HR system eller liknande.

Ytterligare fördelar

Genom att implementera Areffs ACaaS som ditt säkerhetssystem så förbättrar ni inte bara er säkerhet utan ni förenklar också er verksamhet och sparar tid, tid som ni kan ägna åt er verkliga huvudverksamhet.

Ni minimerar också era kostnader då ni inte behöver investera i läsare- och IT-utrustning, som behövs för traditionell passerkontroll.

Relaterade produkter

Slut i lager

Passerkontrolläsare

Suprema Xpass