Webbdagarna 2017

Sveriges ledande event och mötesplats för alla som jobbar med digitala kanaler.

Webbdagarna arrangeras av Internetworld – vars oberoende redaktion har bevakat trender och affärer på webben sedan 1995. Du får koll på de digitala trender som påverkar och förändrar affärslivet just nu – plus tips på hur du kan dra nytta av de digitala kanalernas möjligheter i just din yrkesroll.

Jag, Charlie Jolin på Areff har varit på Webbdagarna som arrangerades i
Stockholm 21–22 mars 2017. Här kommer lite av mina reflektioner och insikter om hur andra
branscher ser på webben och hur vi kan använda det i vår egen verksamhet. Samt delar lite av de föreläsningar som var riktigt bra.

Att ha en digital närvaro är en självklarhet, att synas på webben men även kunna erbjuda sina tjänster digitalt är helt avgörande för att kunna driva en modern verksamhet. Ett bra exempel hos oss är vår ID06 lösning som är en digital tjänst, innehållande en beställnings- och informationsportal där kunden kan beställa personaliserade ID06 kort (en form av ID kort för byggbranschen).

GDPR

Ett av de mer intressanta föreläsningsspåren handlade om GDPR (General Data Protection Regulation), vilket kan beskrivas som den nya dataskyddsförordningen som ersätter PuL (Personuppgiftslagen). GDPR träder i kraft i maj 2018.

Marielle Eide, juridiskt ombud från Delphi, höll en väldigt intressant presentation om den nya dataskyddsförordningen. Dataskyddsförordningen bygger i hög grad på de principer som redan gäller enligt PuL, men kraven blir högre på regelefterlevnad och kontroller. Jämfört med personuppgiftslagen, PuL, ställer GDPR mycket strängare krav på alla som hanterar personuppgifter – företag, myndigheter och andra organisationer. Brott mot den nya Dataskyddsförordningen kan bestraffas med upp till 4 procent av företagets globala omsättning i straffavgift.

Syftet med förordningen är att kunden, privatpersonen får en starkare rätt att förfoga över sina personuppgifter, att invända mot att du som företag eller organisation använder dem och kan till och med begära att personuppgifterna överlämnas direkt till en konkurrerande tjänst. Detta innebär att vi framtiden behöver ett tydliga samtycke från individen innan vi kan hantera dess personuppgifter.

Vad räknas då som persondata? Förutom det uppenbara som personnummer, e-post adress och bostadsadress så räknas all data som direkt eller indirekt kan härledas till en fysiskt levande person. Således kan man även inkludera bl.a. en mobiltelefons id, en geografisk position och cookies till persondata.

På Areff jobbar vi med vår egen och våra kunders implementation för att vara redo för det regelverk som träder i kraft nästa år. Följande länkar ger dig mer information och handfasta tips på hur du och din organisation kan förbereda er:

Allt du måste veta om GDPR-Dataskyddsförordningen
Författare: Anders Lotsson och Lars Dobos, IDG AB.
Med förord av Johan Hübner och Jonas Ingvarsson, Advokatbyrån Delphi

Dataskyddsreformen – Datainspektionen
http://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

 

Video -ett bra sätt att synas och höras

Phil Nottingham berättade om hur man marknadsför sig med video som media. ”Tänk smartphone och mindre produktioner” – videos som visar och berättar om produkter, tillvägagångssätt och step-by-step metoder. Areff har bl.a. gjort ett enklare klipp som visar vår mailingmaskin.

Se Phil Nottingham

 

E-postmarknadsföring

Vidare pratade Nancy Harhut om “Hardwired behaviors – emailmarketing next big opportunities”. Nancy visade på nyhetsbrevets styrka och gav handfasta tips på hur du får ditt nyhetsbrev att sticka ut i mängden. Det som lockar läsare till att öppna nyhetsbrevet är att de faktisk känner att de har nytta av det.

Se Nancy Harhut: https://www.youtube.com/watch?v=GdTlEIcpkcE

 

Teknikfällan

Digitaliseringens frammarsch har väckt världens industrier ur en lång och bekväm dvala. Industrialismens spelregler tågade ut lika fort som paniken tågade in. Miljonbelopp har satsats på “digital transformation” och allt som hör till utan några vidare resultat. Vi har missförstått hela poängen med digitalisering, menar Ashkan Fardost.

Ashkan Fardost pratar om teknikens och digitaliseringens påverkan på mänskligt beteende. Lösningen på digitaliseringens utmaningar är inte att kasta VR-glasögon eller chatbots på dina problem. Inte heller att ta produkten som du tillverkat de senaste 40 åren, koppla upp den till internet och kalla det för en IoT-innovation. Hysterin kring trendiga tekniker står i vägen för vad du egentligen måste lista ut: Hur påverkar tekniken och digitaliseringen mänskligt beteende? När du har förstått det om din målgrupp kan du ta hjälp av den nya tekniken som lockar runt hörnet. Det är vad modern innovation handlar om. Oavsett vilken bransch. Människa först – Teknik sedan

Se Ashkan Fardot: https://www.youtube.com/watch?v=r9TLZiA–EA

 

 

VR -Virtual Reality är här.

Årets julklapp, men va sjutton det känns som alla ska kasta in VR i varje projekt. Inte för att tekniken passar syftet utan bara för att det är senaste trenden. Liksom RFID inte är den mest ultimata tekniska lösningen på varje problem, är VR inte heller det.

Här är tre projekt där tekniken verkligen kommer till sin rätt.

 

Tack för mig, hoppas detta gav er några nya idéer!

Charlie Jolin, Marknad på Areff

 

Spara kundvagn